ÖZET
Toplumsal sistemin temel unsurlarından biri olan eğitimin öncelikli amacı, toplumu meydana getiren bireylere, çağın gerektirdiği koşulları ve yeterlilikleri kazandırmak; onlara gelecek için yeni fırsatlar sunmaktır. Eğitim, bu amacının yanı sıra bireyin yaşam kalitesini yükseltme rolünü de üstlenmektedir. Günümüzde, bireylerin sosyal ve ekonomik başarısı, teknolojiyi akıllı bir biçimde kullanmalarına bağlıdır. Bu nedenle, ülkelerin çoğu, yüksek kalitede öğrenme ve öğretim hizmeti sağlamak, bireyleri modern toplumun gerekliliklerine göre donatmak ve onların sosyal ve ekonomik başarıları için okullara önemli ölçüde BT yatırımı yapmaktadır. Eğitimde FATİH Projesi hem Bilgi Çağının gereklerine uygun bir proje olma özelliği ile hem de bireylere gelecekte birçok fırsat sunabilme hedefiyle oldukça dikkat çekicidir. Eğitimde FATİH Projesi ile eğitim ve öğretimin niteliğini arttırmak ve eğitimde fırsat eşitliğini sağlamak amacıyla BT (Bilişim Teknolojileri) araçlarının öğrenme-öğretme sürecinde etkin kullanımı için derslikler BT araçları ile donatılmış ve dersliklere kurulan BT donanımının öğrenme-öğretme sürecinde etkin kullanımını sağlamak amacıyla öğretmenlere hizmet içi eğitim seminerleri verilerek, eğitim süreçlerinin temelini oluşturan öğretmenlerin çağı yakalayabilmeleri için uygun eğitim ortamları hazırlanmıştır. Öğretim programlarında etkin BT kullanımı sağlanarak bu süreçte öğretim programları, BT destekli öğretime uyumlu hale getirilip eğitsel e-içerikler oluşturulmaktadır. Eğitimde FATİH Projesi’nin beş ana bileşeni bulunmaktadır. Bunlar; Donanım ve Yazılım Altyapısının Tamamlanması, e-İçeriğin Sağlanması ve Yönetilmesi, Öğretim Programlarında Etkin BT Kullanımı, Öğretmenlerin Hizmet içi Eğitimi, BT’nin Bilinçli, Güvenli, Yönetilebilir ve Ölçülebilir Kullanımının sağlanmasıdır.
GİRİŞ
Dünyada büyük değişim ve dönüşümlerin yaşandığı, bilişim teknolojisindeki yeni keşif ve icatların dünyayı, hayatı ve iş yapma tarzlarını köklü bir şekilde dönüştürdüğü bir çağda, eğitim gibi çok önemli bir stratejik alan da bütün öğrencilerimizin sosyo-ekonomik durumu ve şartları ne olursa olsun bilişim teknolojisi olanaklarından faydalanması eğitim sistemimiz için öncelikli ve önemli bir hedef olarak belirlenmiştir. Bu vizyonla; e-Dönüşüm Türkiye Projesi kapsamında ve ülkemizin bilgi toplumuna dönüşüm sürecindeki eylemleri tanımlayan Bilgi Toplumu Stratejisi Belgesi, Kalkınma Planları, Bakanlığımız Stratejik Planı ve BT Politika Raporunda yer alan hedefler doğrultusunda, Eğitimde FATİH Projesi 2012 yılında uygulamaya konularak okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim okullarımızda yer alan tüm dersliklere BT araçları sağlanarak, dersliklerde
öğretmenler tarafından BT destekli eğitim ve öğretimin gerçekleştirilmesi amaçlanmıştır.
Bilişim teknolojilerinin eğitim içerisinde her geçen gün daha fazla ağırlıkta yer alması sonucunda eğitim klasik, mekân bağımlı yapısından hızla çıkarak dünya üzerinde bilginin daha hızlı arttığı ve yayıldığı, yeni bilgilerin bütün ülkelere anında ulaştırıldığı dolayısıyla da sınırların ortadan kalktığı bir konuma gelmiştir.
Eğitimin, teknoloji desteğiyle her geçen gün daha kapsamlı hale gelmesi Dünyada ve özellikle Avrupa’da bu alanda yeni projelerin uygulamaya konulmasına yol açmıştır. Ülkemizde bu gelişmelere kayıtsız kalmamış, Bilgi Çağı olarak adlandırılan yeni yüzyıl da eğitim sistemini geliştirmek için FATİH Projesi'ni hayata geçirmiştir.
Yaşamın tüm alanlarına nüfuz eden yeni teknolojiler ve bu teknolojiler yoluyla ortaya konulan ortamlar, gün geçtikçe yaşamın merkezi haline gelmiştir. Yeni teknolojilerin bilinçli kullanılmaması ahlaki, hukuki ve psikolojik birtakım sorunlara neden olabilmektedir. Bu nedenle başta gelecek nesilleri yetiştiren okullar olmak üzere, yeni teknolojilerle etkileşim içinde olan ve toplumu oluşturan bireylerin bilinçlendirilmeleri gerekmektedir. Gerçekleştirilecek bilinçlendirme hareketi söz konusu teknolojilerin rastgele kullanımı sonucu ortaya çıkabilecek sorunları en aza indirebileceği gibi, bu teknolojilerden etkili ve verimli bir şekilde yararlanmayı da sağlayacaktır. Görüldüğü gibi FATİH Projesi sadece bir teknoloji projesi değil, başta öğrenciler ve öğretmenler olmak üzere tüm kesimleri yeni teknolojilerin doğru kullanımı konusunda bilgilendirmek adına da topluma büyük katkılar sağlayan bir eğitim projedir.
Projenin Gerekçesi
Devlet Planlama Teşkilatı tarafından hazırlanan (2006-2010) Bilgi Toplumu Stratejisi Belgesinde ‘Bilişim Teknolojileri’ nin eğitim sistemimizde kullanımıyla ilgili olarak “Bilgi ve iletişim teknolojileri eğitim sürecinin temel araçlarından biri olacak ve öğrencilerin, öğretmenlerin bu teknolojileri etkin kullanımı sağlanacaktır” hedefi yer almaktadır. Bu kapsamda, Bakanlığımızdan örgün ve yaygın eğitim verilen kurumlarda bilgi ve iletişim teknolojisi altyapısını tamamlanması, öğrencilere bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanma yetkinliğinin kazandırılması, bilgi ve iletişim teknolojileri destekli öğretim programlarının geliştirilmesi istenmektedir. Ayrıca, ülkemizin bilgi toplumuna dönüşümün sağlanabilmesi amacıyla aşağıdaki hedeflerin gerçekleştirilmesi öngörülmüştür:
-Bireylerin yaşam boyu öğrenim yaklaşımı ve e-öğrenme yoluyla kendilerini geliştirmeleri için uygun yapıların oluşumu ve e-içeriğin geliştirilmesi,
-Ortaöğretimden mezun olan her öğrencinin temel bilgi ve iletişim teknolojileri kullanım yetkinliklerine sahip olması,
-İnternetin etkin kullanımı ile her üç kişiden birisinin e-eğitim hizmetlerinden faydalanması,
-Herkese bilgi ve iletişim teknolojilerini öğrenme ve kullanma fırsatının sunulması,
-Her iki kişiden birinin internet kullanıcısı olması,
-İnternetin, toplumun tüm kesimleri için güvenilir bir ortam haline getirilmesi.
MEB tarafından bilişim teknolojilerinin eğitime entegrasyonu sürecinde, her okula bir BT sınıfı kurulması yaklaşımı 1990’lı yıllardan beri benimsenmiş ve çözüm olarak kullanılmıştır. Yine çocuklarımızı bilgi toplumuna hazırlamak üzere 8 derslik ve üzeri tüm okullarımıza 29.428 adet “Bilişim Teknolojisi Sınıfı” kuruldu.
Ancak BT sınıflarının haftalık ders programı bağlamında kullanıldıkları düşünüldüğünde, her öğretmen ve öğrenci için kullanım süresi ile kapasitesi yetersiz kalmıştır. Okullarımızda BT sınıfları genellikle bilişim teknolojileri dersi öğretiminde kullanılmaktaydı. MEB tarafından yapılan Eğitim Materyalleri Temel Araştırmasında öğretmenler sınıfta BT kullanmanın gerekliliğine vurgu yapmalarından dolayı her dersliğin bilişim teknolojileriyle donatılması yaklaşımına geçilmesi ön görülmüştür. Bilgisayar okur-yazarlığının çok düşük olduğu zamanlarda büyük bir ihtiyaca karşılık gelen bilgisayar laboratuvarları, özel amaçlar dışında misyonunu tamamlamış bulunuyor. Yaşadığımız Çağın gereği, BT ekipmanlarının öğretim ve öğrenim sürecinde daha etkin olarak kullanılabilmesidir.
Dünya genelinde de aynı eğilim görülmüş, bilişim teknolojileri dersliklerde daha çok kullanılmakta, bu teknolojileri öğrenci ile öğretmenler daha aktif kullanmakta ve yüz yüze eğitimle BT destekli eğitimin derslik ortamında birlikte gerçekleştirilmesine yönelik çalışmalar hızlanmaktaydı. MEB bu gelişmeleri yakından takip ederek içinde bilişim teknolojileri araçlarının olduğu derslik anlayışına geçilmesini kararlaştırmış, bilimsel bir yol ile bunu sağlamak için konu uzmanı akademisyenlere BT Entegrasyon Araştırması yaptırmıştır. Bu çalışmanın sonucunda daha ileri bir adım atarak okullarımıza sunduğumuz imkânları sınıflarımıza kadar taşımak ve bilgi toplumu aşamasına doğru bir sıçrama yapabilmek için FATİH Projesi hazırlanmıştır.
Alınan veriler doğrultusunda ülke genelinde pilot uygulama yapılmış öğretmen ve öğrencilerin talepleri doğrultusunda FATİH Projesi,17 İl 52 okulumuzda, 6 Şubat 2012 tarihinden itibaren uygulanmaya başlanmıştır.
Proje Uygulaması ve Bileşenleri
Gelişmiş ülkelerle ülkemiz arasındaki eğitimde bilişim teknolojilerinin kullanımıyla ilgili sayısal uçurumun ortadan kaldırılması ve projenin başarıya ulaşabilmesi için 22 Kasım 2010 tarihinde MEB-Ulaştırma Bakanlığı FATİH Projesi İş birliği Protokolü imzalanarak bütçenin teknolojinin yaygınlaştırılması amacıyla kurulan evrensel hizmet fonundan sağlanması kararlaştırılmıştır. Başbakan ve ilgili Bakanlara çeşitli zamanlarda brifingler verilmiş bunun sonucunda Başbakan Yardımcısının riyasetinde ilgili Bakanların yeraldığı bir kurul çeşitli zamanlar da toplantılar yaparak Projenin stratejik düzeyde yönetimini gerçekleştirmişlerdir. Diğer taraftan TÜBİTAK başkanlığından ilgili diğer kamu kuruluşlarının üst düzey temsilcilerinden oluşan Proje Yönetim Kurulu oluşturulmuş ve her hafta toplanarak proje faaliyetlerinin öngörüldüğü şekilde yerine getirilmesi sağlanmıştır. Bu süreçte ülkede teknoloji üretimini sağlamak üzere MEB dışından sonradan projeye eklenen tablet bileşeni için gerekli çalışmaları yapmak için yaklaşık 50 toplantı yapılmıştır. Üniversiteler ve ilgili STK’larla ortak çalıştay ve konferanslar yapılarak bilimsel katkılarla ve yapıcı eleştirilerle Proje daha da geliştirilmiştir. il valileri, milli eğitimden sorumlu vali yardımcıları, il milli eğitim müdürleri, projeden sorumlu il milli eğitim müdür yardımcıları, bakanlık müfettişleri ve il eğitim müfettişleri başkanlarına dönük olarak bilgilendirme ve tanıtım toplantıları yapılmıştır.
Proje için 17 ilimizde 52 pilot okul oluşturulmuş, yerli ve milli eğitim teknolojisi hamlesi kapsamında geliştirilen BT ekipmanlarının eğitim ortamlarında öğretmenlerimiz tarafından gerçek anlamda denemelerinin yapılması sağlanmıştır. Söz konusu pilot okullarda ar-ge çalışmaları kapsamında projenin değerlendirilmesine yönelik dört kamu üniversitesine etki araştırması yaptırılarak bu okullardaki eğitimci ve öğrencilerden alınan dönütlerle iyi uygulama olarak öne çıkan dünya örnekleri dikkate alınarak proje güncellenmiştir.
Donanım ve Yazılım Altyapısının Sağlanması Bileşeni:
Fatih Projesinin konseptine uygun Ankara Sincan’da proje pilot okulu oluşturulmuş, eğitim teknolojisinde BT ekipmanlarının eğitim ortamlarında öğretmenlerimiz tarafından gerçek anlamda denemeleri yapılması sağlanmıştır. Bu okulumuzdaki eğitimcilerden ve öne çıkan iyi uygulamalar ülkemiz ve tüm dünya örnekleri toplanarak projenin konsepti güncellenmiştir. Bu çalışma sonucunda eğitim için kullanışlı patenti ülkemize ait Etkileşimli Akıllı tahta geliştirilmiş ve tüm okullara dağıtımı sağlanmıştır. Ayrıca her okula en az bir adet çok amaçlı fotokopi makinesi verilmiştir.
Eğitsel e-İçeriğin Sağlanması ve Yönetilmesi Bileşeni:
Projenin bileşenlerinden biri olan “e-İçeriğin Sağlanması ve Yönetilmesi” bileşeni kapsamında Eğitim içerikler ile ilgili her türlü bilgi ve belgelerin, dokümanların içinde bulunacağı, öğretmen ve öğrencilerin elektronik içeriklere kolayca ulaşabileceği interaktif bir eğitim portalı olan EBA (Eğitim Bilişim Ağı) kurulmuştur. Bu kapsamda; Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı ile birlikte yürütülen ortak çalışmalarla; e-içeriklerin genel, pedagojik ve teknik standartları belirlenmiştir. Böylece e-içerik üreten öğretmenlerimiz ve diğer üreticiler için rehber niteliğinde bir çerçeve oluşturularak üretime yönelik kriterler belirlenmiştir.
Öğretim programlarıyla uyumlu ve derslerde kullanılabilecek ses, video, animasyon gibi nesnelerle zenginleştirilmiş, dersi destekleyen bilgisayar tabanlı elektronik kitaplar, tabletlere ve tahtalara yüklenmiş durumdadır. Aynı zamanda derslerle desteklenmiş içerik çalışmaları devam etmektedir.
Bu konuda EBA e-içerik sağlamada ana kumanda merkezimiz olup e-içerikler (http://www.eba.gov.tr/) üzerinde sağlanmıştır. Ayrıca; öğretmenlerimizin e-içerik geliştirmelerini desteklemek amacıyla http://kursiyernet.meb.gov.tr/ adresinden de içerik geliştirmeye yönelik eğitim videoları yayınlanmıştır. Diğer tarafından ülkemizde öne çıkan e-içerik geliştiricisi özel sektör firmaları ile dünya genelinde bu alanda içerik geliştiren firmaların, FATİH Projesi kapsamında e-içerik hibe yazıları alınmış olup belli bir süre için FATİH Projesi’nin içerik bileşeni olan EBA’ da kullanılmaya başlanmıştır.
Öğretim programlarında Etkin BT Kullanımı Bileşeni:
Öğretim Programlarının BT kullanımını desteklemesi amacıyla; öğretmen kılavuz kitaplarının okullarımızın dersliklerine sağlanan donanım altyapısı ve eğitsel e-içeriğin etkin kullanımını içerecek şekilde yenilenmesi amacıyla, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı ve Eğitim Öğretim Daireleri ile işbirliği içerisinde çeşitli komisyonlar kurulmuş, bu alandaki düzenleme çalışmaları yapılmıştır.
Öğretmenlerin Hizmetiçi Eğitim Bileşeni:
Proje bileşeni kapsamında; okullarımızda görev yapan yaklaşık 626.000 öğretmenin, sınıflara sağlanan donanım altyapısını, eğitsel e-içerikleri ve BT’ye uyumlu hale getirilen öğretmen kılavuz kitaplarını, etkin biçimde kullanma becerisi geliştirebilmelerine dönük yüz yüze ve uzaktan eğitimler aracılığıyla hizmetiçi eğitim faaliyetleri planlanmıştır ve akademisyenlerden oluşan bir kurul, bu konudaki çalışmalara katkı sağlamışlardır. Eğitimler FATİH Projesi Hazırlayıcı Eğitimleri, Eğitimde Teknoloji Kullanımı ile Teknoloji ve Liderlik Forumu olmak üzere üç ayrı başlık altında verilmiş, bu eğitimlerin yanı sıra tanıtım ve bilgilendirme faaliyetleri, merkezden başlayarak il ve ilçelerde görev yapan tüm hedef kitle için sürdürülmüştür.
Bilinçli ve Güvenli İnternet ve BT Kullanımının Sağlanması Bileşeni:
Bu kapsamda; her dersliğe geniş bant internet erişimi kablolu bağlantı ile sağlanması, eğitim-öğretim süreçlerinde BT araçlarıyla birlikte internetin de bilinçli ve güvenli kullanımını sağlamak için gerekli donanım ve yazılım altyapısının kurulması amacıyla sistem topolojisi çalışmaları tamamlanmıştır. Güvenli ve Bilinçli İnternet ve BT kullanımının farkındalığını oluşturmak amacıyla bir çalışma grubu oluşturulmuş ve BTK başta olmak üzere kamu kuruluşları ile İnternetin Bilinçli ve Güvenli Kullanımı farkındalığı konularında ortak çalışmalar yapılmıştır.
SONUÇ
Türkiye’nin stratejik önceliklerinin başında yer alan ve sosyo-ekonomik alanda topyekûn bir değişimi ifade eden bilgi toplumuna dönüşüm süreci; giderek güçlenen ekonomisi, genç ve dinamik nüfus yapısı, küreselleşen dünya ekonomisinin avantajlarını giderek daha iyi kullanan deneyim sahibi girişimcileri ile Türkiye açısından büyük fırsatlar sunmaktadır. Bu fırsatlar etkin şekilde kullanılarak; uluslararası rekabet gücüne sahip, bilgiye dayalı ekonomik ve sosyal gelişimin sürdürülebilir kılınması ve toplumsal refahın artırılması için bütüncül bir dönüşüm stratejisi izlenmesi gerekmektedir.
Bu doğrultuda, FATİH Projesi ile Türkiye’de ki yaklaşık 42.000 okul ve yaklaşık 620.000 derslik teknolojik donanım ve alt yapısı ile birlikte geniş bant internet erişimine sahip hale gelmiştir (NTV, 17.03.2024). Proje, tüm öğretmen ve öğrenciler için eşit bilgi ve teknoloji olanağı sunmaktadır. Ülkemizin, demografik yapısının sağladığı potansiyelden doğru projelerle yararlanılıp hem uluslararası alanda hem de farklı toplum kesimleri arasında var olan sayısal uçurum azaltılırsa, bilgi toplumuna dönüşümde başarıya ulaşmak mümkün olacaktır.
Sosyal dönüşüm anlamında en büyük gelişme, öğretmen ve öğrencilerin eğitim alanında bilgiyi ve teknolojiyi en etkin şekilde kullanabilmeleri yönündedir. FATİH Projesi ile derslikte bilgiye hızlı-güvenli erişim, öğretmen-öğrenci hayal gücünü destekleyici aktif fonksiyonlar, çalışmaların sesli-görüntülü kaydı, yapılan kayıtların tekrarı, hatırlanması veya paylaşım sağlayan özellikleri kullanarak, öğretmenlerimiz daha etkili ve verimli dersler vermektedirler.
Bugüne kadar okullarımızda uygulanan FATİH Projesi'nin çocuklarımız üzerindeki etkilerine baktığımızda, bu uygulamanın eğitim-öğretime çok önemli kazanımlar sağladığını görmekteyiz. Bilişim teknolojilerini aktif olarak kullanan öğrencilerin iletişim ve sunum yapma becerileri, kendilerine olan güvenleri, derse ilgileri ve katılımları, farklı fikirler ortaya koyabilme ve kendilerini ifade edebilme becerileri önemli oranda artmıştır.
Nitekim, UNESCO 2023 Küresel Eğitim İzleme Raporu'nda, dijital teknolojinin eğitim ve öğretimde birçok değişikliğe yol açtığı vurgulandı ve dijital eğitim maliyetleri ile dijital teknolojiden mahrum kalan ülkelere yer verildi. MEB tarafından 2011'den bu yana yürütülen çalışmalar sonucunda 570 binden fazla sınıfta kullanılmaya başlanan akıllı tahtaların etkilerine de yer verilen raporda, Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması (TIMSS) sonuçlarına göre, fen derslerinde akıllı tahtalar aracılığıyla simülasyon deneyimi olan 8. sınıf öğrencilerinin başarılarının 2007-2015 yılları arasında yüzde 12 arttığı belirtildi. Ayrıca, Türkiye'deki 8. sınıf öğrencilerinin yarısından fazlasının simülasyon deneyimine sahip olduğu aktarıldı (Milliyet Gazetesi, 07.02.2024).
FATİH Projesi'nin I. Fazı yukarda belirtildiği üzere tamamlanmış ve sonuçlarının UNESCO tarafından olumlu değerlendirildiği görülmektedir. Bununla beraber, dünyadaki değişim ve dönüşümlere paralel olarak sürekli gözden geçirilmesi, geliştirilmesi gereken bir alandan söz ediyoruz. Dolayısıyla yenilik ve değişime sürekli açık olmak ve bu değişime kendimizi uydurabilmek için II.Fazın aşağıdaki öneriler doğrultusunda hazırlanması önem arz etmektedir.
-Yüz yüze ve çevrimiçi öğrenme ortamları bir araya getirilmekte ve her iki ortamın eğitim ve öğretim sürecine sağladığı avantajlar birleştirilerek daha iyi eğitim verilen Harmanlanmış Eğitim Modeline Geçilmelidir.
-Bu durumda yüz yüze eğitim asıl olmakla beraber bazı derslerin çevrimiçi verilmesi okula bir gün gitmeyi azaltacaktır.
-Özel eğitim ve dezavantajlı öğrenciler dahil herkes için yeni nesil eğitim içeriklerinin üretilmelidir.
-EBA Güçlendirilmelidir.
-E- ders ve interaktif içerik üretimi için öğretmenler arasında yarışmalar düzenlenmeli başarı ve katılım için ödüller verilmelidir.
-Bu aşamada Eğitimde, Teknoloji geliştirme ve üretimine geçilmelidir. Eğitim Teknolojilerinin yerli üretimi teşvik edilmelidir.
-Her yaştaki öğrencinin kodlama ve yazılım konusunda yetiştirilmesi için bu alandaki derslerin saatleri artırılmalı ve zorunlu hale getirilmelidir.
-Ara dönem haftalarının biri Bilim ve Teknoloji Haftası ilan edilmeli ve tüm öğrencilerin aktif katılımı sağlanmalı ve TEKNOFEST gibi gündemde tutulmalıdır.
-Kamu-özel sektör iş birliği ile Eğitim teknolojileri ekosistemini geliştirmeye yönelik Savunma Sanayi ve otomotif/TOGG yaklaşımı ile teşvikler sağlamak
-Ar-Ge faaliyetleri ve Yenilikçi teknolojilerin pilotlanmasını teşvik ederek firmaları bu alana çekmek
-İstanbul’u, Dijital içerik geliştirme ve teknoloji üretme kapasitesinin artırılması için İngilizlerin BETT fuarı gibi yılda bir tüm dünyada eğitim teknolojisi ürünlerinin tanıtıldığı, pazarlandığı ve satıldığı bir
-Kesintisiz ve kolay erişim için altyapı güçlendirilmelidir.
-Siber zorbalık, sosyal medya kullanımında yaşanan sorunlar, teknoloji kaynaklı işlenen suçlar ve bunların öğrenciler dahil tüm toplumda bıraktığı olumsuz etkilerle ilgili dijital içerikler geliştirilmeli ve izlenmesi sağlanmalıdır.
Eğitimde FATİH Projesi’nin eğitim öğretim boyutuna sağlaması beklenen katma değerler dışında diğer etkileri aşağıdaki biçimde sıralanabilir:
-Eğitimde FATİH Projesi’nin tamamlanması süreci sonunda Türkiye’deki internet ağ altyapısı gelişerek çok büyük oranda sağlanan fiber altyapı ile gelişmiş ülkelerin bant genişliği ve internet hızını yakalamış olacaktır.
-Tüm okulların sınıflarına geniş bant internetin ulaşmasıyla ülkemizde elektronik seçim ve sayımın, elektronik sınav uygulamasının altyapısı oluşmuş durumdadır.
-Gelişmiş ülkelerle ülkemiz arasındaki BT ekipmanlarının kullanımıyla ilgili sayısal uçurum ortadan kalkmaktadır.
-İnternet kullanım oranları ve güvenli internet kullanımı, bilinçli teknoloji kullanımı konularında büyük mesafeler kat edilmiş olacaktır.
-Eğitimde FATİH Projesi kapsamında okullara alınacak tüm donanım malzemelerinin, Türkiye’de üretim veya montajının yapılması başta işsizlik sorununun giderilmesi, bilişim sektörünün gelişmesi gibi konularda ülkemize artı değer sağlamaktadır.
-Eğitimde FATİH Projesi ile başlayan süreç itibariyle, elektronik ortamdaki eğitim içeriklerinde, bu içerikleri sağlayan üretici firmalarda, Türkiye’deki e-içerik kalitesinde ve miktarında artış olmaktadır.
-Eğitimcilerin, teknoloji ve BT okuryazarlığı seviyesi artacak bu sayede de eğitimcilerimizin kişisel ve mesleki gelişimlerine katkı sunulacaktır.
KAYNAKÇA
1. Bilgi Toplumu Stratejisi, Devlet Planlama Teşkilatı, Mayıs 2006
2. Eğitim Materyalleri Temel Araştırması, MEB Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı, Temel Eğitim Projesi II. Fazı, 2004
3. BT Entegrasyonu Temel Araştırması Raporu, MEB Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı, Temel Eğitim Projesi II. Fazı, 2007
4. MEB, sınıfların yüzde 99'unda etkileşimli tahta bulunduğunu bildirdi, https://www.ntv.com.tr/egitim/meb-siniflarin-yuzde-99unda-etkilesimli-tahta-bulundugunu-bildirdi,VOokj-NiYkiN8DxAtqaaJA# , 17.03.2024
5. Akıllı tahta başarıyı artırdı, https://www.milliyet.com.tr/egitim/akilli-tahta-basariyi-artirdi-7080227 , 17.02.2024
*Dr. Mahmut TÜNCEL
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Ekonomisi ve Planlaması Anabilim Dalı’nda doktorasını yapmıştır.
2010-2012 yıllarında MEB Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü yapmıştır.